Intercomsystemen worden steeds intelligenter

De tijd dat een intercomsysteem enkel een alleen te gebruiken was om voor communicatie tussen een hoofdpost en bijposten heeft TOA Benelux al verder achter zich gelaten. Intercomsystemen worden steeds intelligenter. Sales manager Walter Geerts vertelt ons meer over de mogelijkheden en de interfaces met andere systemen aan de hand van sprekende voorbeelden.

De nieuwste intercomsystemen N-8000 van TOA bieden oplossingen gaande van een paar posten tot een paar duizend posten. Geerts: “Ons concept laat het toe om een 2-, 3- of 4-draads systeem te implementeren, afhankelijk van de toepassing. Ook voor gebouwen met een reeds verouderd systeem kunnen we één op één vervangen door ons concept. Zelfs de bestaande bekabeling kan eventueel hergebruikt worden. Het concept is niet gebaseerd op servers en draait standalone. Het zijn stuk voor stuk hoge kwaliteitsproducten, zowel inzake spraakverstaanbaarheid als inzake levensduur met een lage Cost of Ownership tot gevolg, waarvoor we ook gekend zijn in de markt. In het systeem is een automatisch beveiliging ingebouwd die voortdurend monitort of alle gekoppelde posten actief zijn. Anderzijds werken met een audioprotocol dat voorkomt dat het signaal afgetapt kan worden.”

Koppelen met klassiekers
Het intelligente intercomsysteem van TOA heeft een open architectuur dat zoveel wil zeggen als dat het zich gemakkelijk laat koppelen met de volgens Geerts geijkte klassiekers, zoals camera’s, slagbomen en telefoontoestellen, maar ook met hulpdiensten. “Onze systemen worden veel toegepast in hospitalen, industrieën en scholen. Zo hebben we specifieke posten die voldoen aan hygiënenormen voor bijvoorbeeld interne communicatie in een operatiekwartier. Deze kunnen zelfs werken met voetbediening. Andere typen posten kunnen weer en wind doorstaan en zijn zelfs bestand tegen een stootje.” Een grote groeimarkt voor intercomsystemen voorziet Geerts op scholen dankzij de nieuwe norm voor emergency en danger respons. “Hier combineren we intercomsystemen met bijvoorbeeld voice alarmen (spraakalarmsystemen) en kunnen we noodscenario’s doormelden bij de verantwoordelijke of zelfs rechtstreeks contact leggen met hulpdiensten. Als een leerling iets heeft verzwikt op de speelplaats kan de hulpdienst alvast via het systeem de leraar instrueren, maar ook bij ongewenst bezoek op de campus, zonder meteen teveel aan Amerikaanse toestanden te denken, kan er veel tijd gewonnen worden dankzij het geven van aangepaste en gerichte directieven via een 2-wegcommunicatiesysteem. Deze verhoogde vorm van intrinsieke veiligheid spreekt zowel het lerarenkorps als de ouders van de kinderen / studenten zeer sterk aan.”

De intelligente systemen van TOA communiceren via IP en kunnen in de exploitatiefase gewoon meegroeien met de veranderende behoeften, zegt Geerts. “Ook als er bijvoorbeeld een nieuw gebouw in gebruik wordt genomen dat tot dezelfde scholengroep behoort maar fysisch niet noodzakelijkerwijs naast de andere gebouwen ligt, kunnen we dat gemakkelijk mee opnemen in het systeem en kunnen alle campussen toch geïntegreerd worden tot één groot geheel, met communicatie (of doormeldingen) naar de gewenste posten met aanwezigheid, of deze zich nu lokaal in het gebouw zelf of gedecentraliseerd in een ander gebouw of een andere stad bevinden.”

 

 

Voor meer informatie verwijzen wij u door naar TOA BeneluxMeer informatie